Freemium

Freemium er en forretningsmodell som fungerer ved å tilby kjerne tjenester eller produkter gratis, mens det  for avanserte eller spesielle funksjoner kreves ekstra betaling. Denne forretningsmodellen tilbyr noe til alle.

Begrensingene i gratis versjonene kan være mange, det være seg prøve periode, kapasitet, paywall, bare en per pc eller lignende. Spotify har hatt stor suksess med sin modell og inntreden på musikk markedet ved å bygge opp en slik modell hvor brukerne må høre på reklame i gratis versjonen. De tilbyr ulike pakker, en til 49 og en til 99, alt etter kundens behov. Offline lytting på mobilen krever den dyreste versjonen.

Modellen har visst seg å skape gunstige nettverkseffekter ved at brukere deler og veksten blir eksponentiell. Etterhvert som utvklingen går sin gang er det en tendens i IT verden at mer og mer produkter blir til såkalte «commodities». For eksempel email på samme måte som med korn. Prisene i den digitale økonomien hele tiden går nedover, kapasiteten dobles hver 18 måned og infrastrukturen er allerede på plass slik at for en bedrift som allerede har plattformen på plass koster det ikke mye ekstra å tilby tjenestene gratis. Dette til forskjell fra den industrielle verden hvor det faktisk ligger et stykke fysisk arbeide bak et produkt.

Mange aviser har prøvd å løse overgangen fra papir til nett på ulike kreative måter. Noen bruker «paywall». Det kan organiseres ved at enkelte brukere må betale hvis de er faste lesere, mens de som bare leser iblant får det gratis. Eller hvis man deler siden via sosiale medier til andre får man lese gratis. Det finnes uttallige nyanser i utviklingen av freemium forretningsmodeller.

Personlig setter jeg stor pris på alle gratis tjenestene på nettet og i mange av tilfellene klarer jeg meg med gratis versjonen. Det har vist seg at ofte er det 99% som er gratis brukere og 1% som betaler. Selv om det er få som betaler har det visst seg å være en levedyktig modell fordi det koster så lite i det digitale nettsamfunnet å utvide antall brukere når infrastrukturen allerede er på plass.

0 Svar to “Freemium”



  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar




Kategorier